جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار تکنولوژی / جایزه ناسا برای حل مشکل سرویس بهداشتی

جایزه ناسا برای حل مشکل سرویس بهداشتی

سازمان فضایی ناسا به تازگی مسابقه جالبی را برگزر کرده است که بر اساس آن، علاقه‌مندان می توانند با ارائه راهکارها و ایده های پیشنهادی خود در خصوص چگونگی حل مشکل سرویس بهداشتی و یا بهتر بگوییم رفع حاجت فضانوردان، جایزه ۳۰ هزار دلاری را از آن خود کنند.

%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7

به گفته ناسا، افراد و شرکت ها می توانند تا تاریخ ۲۰ دسامبر یعنی ۳۰ آذر ماه، طرح پیشنهادی خود را به این سازمان ارائه دهند. این سیستم می بایست به گونه ای طراحی شود که هر یک از فضانوردان بتوانند به راحتی و در طی مدت زمان شش روز، احتیاجات خود را برطرف کنند.

در توضیحات ناسا در خصوص این مسابقه آمده است:

ما در روش های قدیمی از چیزی شبیه به پوشک برای فضانوردان استفاده می کردیم که در واقع، راه حل مطلوبی نبود و هم از لحاظ بهداشتی مناسب نبودند و هم امکان استفاده از آن ها در ماموریت های چند روزه میسر نبود.

اکنون این مسئله برای ناسا و بویژه فضانوردان به معضلی جدی تبدیل شده است به طوری که اخیراً سه نفر از فضانوردان که با فضاپیمای Soyuz روسیه به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده بودند، مجبور شدند به مدت دو روز  و تا رسیدن به این ایستگاه، دستشویی و یا به اصطلاح رفع حاجت نکنند.

حال و با توجه به ماموریت های جدید ناسا برای سفر به اعماق فضا و سیاراتی همچون مریخ که چیزی حدود ۵ الی ۶ روز به طول خواهند انجامید، نیاز به یک سیستم دفع فضولات انسانی بیش از پیش احساس می شود.

در حال حاضر فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی برای رفع حاجت از دستشویی ویژه ای که مجهز به یک سیستم مکش قویست، استفاده می کنند که قادر است به شکل موثری، احتیاجات فضانوردان را رفع کند.

اما ناسا به دنبال ایده هاییست که بتواند این امکان را برای فضانوردان، در حین ماموریت های فضایی فراهم کند و برای بهترین ایده، جایزه قابل توجه ۳۰ هزار دلاری را در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *