شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / اخبار پزشکی / اسپرومتری چیست ؟

اسپرومتری چیست ؟

اسپیرومتری آزمایشی است که عملکرد ریه‌ها را ارزیابی می کند و در آن میزان هوای دم، بازدم و سرعت بازدم بررسی می‌شود.

از اسپیرومتری برای تشخیص آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (سی‌او‌پی‌دی) و مشکلات دیگر تنفسی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از اسپیرومتری به صورت دوره‌ای برای بررسی وضعیت ریه و این که آیا درمان بیماری مزمن ریه موثر بوده یا نه استفاده می‌شود.

اسپرومتری

اسپرومتری خطر دارد ؟

به طور کلی اسپرومتری خطری ندارد ولی ممکن است لحظاتی بعد از انجام تست، احساس تنگی‌نفس یا گیجی داشته باشید. چون تست باعث وارد شدن مقداری فشار به فرد می‌شود اگر سابقه حمله قلبی اخیر یا مشکلات قلبی داشته باشید برای شما اسپیرومتری انجام نخواهد شد.

از خوردن غذاهای سنگین قبل از اسپرومتری پرهیز کنید و همچنین از کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید تا نتیجه بهتری از اسپرومتری گرفته شود .

مهم‌ترین مواردی که در اسپیرومتری اندازه‌گیری می‌شود:

 

۱ظرفیت حیاتی اجباری (FVC)

به بیشترین مقدار هوایی گفته می‌شود که می‌توانید بعد از دم عمیق، با فشار از ریه‌ها خارج کنید. اگر ظرفیت حیاتی اجباری ریه‌ها کمتر از مقدار طبیعی بشاد به معنای محدودیت تنفسی است.

۲حجم بازدمی اجباری (FEV)

به مقدار هوایی گفته می‌شود که می‌توانید در یک ثانیه از ریه‌ها خارج کنید. این عدد به پزشک کمک می‌کند شدت مشکل تنفسی شما را ارزیابی کند. هرچه مقادیر FEV-1 کمتر باشد نشان دهنده‌ی جدی‌تر بودن انسداد است.

 

اسپرومتری را کجا انجام دهیم ؟

در اکثر بیمارستانهای کشور همچون بیمارستان قائم بوشهر این تست انجام می شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *