پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / اخبار اقتصادی / وبمستری را به رسمیت بشناسید

وبمستری را به رسمیت بشناسید

وبمستری

با ورود تکنولوژی و پیشرفت علم در دنیا شغلهای جدیدی ایجاد شد که گاهی به جای شغل های قدیمی و گاهی نیز در کنار و همراه آنها به وجود آمد .

یکی از شغل های مدرن , وبمستری است که رفته رفته افراد زیادی به این شغل مشغول میشوند و عده ای به در آمد مناسبی میرسند و عده دیگری وقت و انرژی و جوانی خود را هدر رفته میبینند و چیزی نیز عاید آنها نمی شود .

حقیر یکی از وبمستران قدیمی ایرانی هستم که از سالیان دور و حتی زمانی که راه های در آمد زایی از اینترنت بسیار محدود بود و گسترش اینترنت به معنای امروزی نبود به وبمستری روی آورده و اکنون منبع در آمد اول و آخرم می باشد . اینروزها با وبمستران تازه کاری مواجه میشویم که سوالات زیادی از دنیای وبمستری دارند و یا با مشکلات دنیای وبمستری نمیتوانند بسازتد و در این مطلب قصد داریم دنیای وبمستری را دقیقتر نگاه کنیم و سوالات رایج و مشکلات سر راه را بررسی کرده و در حد توان و تجربه پاسخی به آنها بدهیم .

از کجا و چگونه شروع کنم ؟ چگونه به در آمد برسم ؟ چه چیزی بیاموزم ؟ چه سایتی بزنم ؟

سوالات بالا شاید ابتدایی ترین سوالات یک فرد که میخواهد وارد وبمستری شود باشد . که سعی میکنیم توضیحی در باره هر یک بدهیم .

شغل وبمستری یکی از شغل های در آمد زا و خوب و مدرن است که در ابتدا باید به این شغل علاقه داشته باشید, علاقه ای که معمولا امروزه برخی نوجوانان به دلیل اینکه از دور شغل راحت و بی دردسری به نظر می رسد به آن دل میبندد و به خیال خود با پشت میز نشینی و بدون بلند کردن اجسام سنگین و کثیفی لباس و دست و صورت به در آمد خواهند رسید . تصوری که بسیار اشتباه میباشد و با ورود به دنیای حرفه ای وبمستری خواهند فهمید با این تصور نه تنها به در امدی نخواهند رسید که وقت و انرژی و جوانی خود را نیز از بین خواهند بود . علاقه ای که مدنظر است و به ان تاکید داریم علاقه از روی آگاهی و دانستن مشکلات و ریز و درشت این شغل است .

بعد از اینکه علاقه به وجود آمد باید آموزشهای لازم را به جدیت بگذرانید . شاید سوال به وجود بیاید که برای وبمستر چه آموزشها و مهارتهایی لازم است ؟ در جواب باید عرض کرد برای انواع مختلف وبمستری شاید مهارت های متفاوتی نیاز باشد ولی برای شروع یک وبمستر باید اندکی از طراحی و کدنویسی و آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا و نحوه ایجاد محتوا و نوشتن متون مناسب و اطلاعاتی درباره سرور و هاست و اطلاعاتی درباره سئو و روش کار موتورهای جستجو و … را بیاموزد . لازم نیست همه موارد را به صورت حرفه ای و پیشرفته آموخت ولی تا حدی که بشود نیازهای خود را برطرف نمود باید از این حوزه ها شناخت داشت . البته با حرفه ای تر شدن در وبمستری نیازهای دیگر و حرفه ای تری نیز نیاز به یادگیری دارید که از آن جمله میتوان به روابط عمومی قوی و نحوه فعالیت در شبکات اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران و … اشاره کرد .

سوال مهم دیگری که برای یک فرد مبتدی به وجود می آیدو پرسیده میشود این است که چه سایتی بزنم که سود خوبی داشته باشد ؟

این سوال را میتوان گنگ ترین سوال در وبمستری دانست که حتی حرفه ای ترین وبمستران نیز نمیتوانند جواب روشنی به آن بدهند . برای اینکه سایتی به در امد برسد عوامل مختلفی دست به دست هم میدهند و خلاقیت و هنر در آمد زایی وبمستر نیز نقش بسزایی دارد و البته توانایی های افراد که بسیار متفاوت است .

با مثالی از دو سایتی که خود بر آنها مدیریت دارم این مسئله را روشن تر خواهم کرد . بنده سایتی دارم که شاید در ماه بالای یک میلیون در آمد دارد با توجه به موضوع سایت شاید خیلی ها از آن سایت نتوانند ریالی هم در آمد داشته باشند ولی بنده با تجربه و مهارت هایی که در آن زمینه دارم این سایت را به در آمد خوبی رسانده ام و چه بسا این سایت اگر تحویل هر وبمستر حرفه ای دیگری هم شود نتواند از آن درآمدی داشته باشد و مثال برعکس این هم صادق است که کسی از سایتی در آمد زیادی دارد و آن را به بنده تحویل دهد و در آن موضوع نتوانم در آمد زایی داشته باشم .

یا سایتی در موضوع دیگری داریم که در روزهای گذشته با یکی از سایتهای رقیب و دوست صحبت میکردیم با وجود بازدید ۵ برابری ایشان نسبت به سایت ما در امد آنها یک سوم در آمد سایت ما بود که دلیل آن عدم توانایی در آمد زایی از کاربران سایت بود .

مثالهای بالا نشان میدهد که اگر کسی در سایت و موضوعی موفق بوده و در آمد خوبی دارد به منزله موفقیت و ضامن در آمد خوب شما نخواهد بود و یا کسی اگر در موضوعی شکست خورده به معنی شکست شما نیست .

در ابتدای تاسیس سایت باید تمام جوانب کار از جمله توانایی ها و پیش نیازها و نحوه مدیریت و متفاوت بودن و از همه مهمتر راه های در آمد زایی از سایت (البته در عمل و نه فقط در حرف) بررسی شود .

برای موفقیت در وبمستری خلاقیت خیلی مهم است البته معنی این حرف این نیست که لزوما وارد موضوعی بشوید که کسی تا بحال انجام نداده ( که چنین چیزی بسیار دشوار است ) بلکه در موضوعات قبلی که هست خلاقیت به خرج دهید و متفاوت از بقیه باشید و در واقع یک دلیل و جواب چرا برای اینکه چرا کاربر سایت شما را به سایت های رقیب ترجیح بدهد داشته باشید .

مشکلات وبمستری در ایران چیست ؟

همانگونه که گفته شد وبمستری آن شغل راحت و بی دردسری نیست که از دور دیده میشود و مشکلات فراوانی دارد که برخی از این مشکلات جهانیست و برخی از مشکلات مربوط به کشورمان ایران که در زیر برخی از مهمترین مشکلات را بررسی میکنیم :

  • سرعت کم اینترنت

مشکل بزرگی که در کشورمان با آن دست به گریبان هستیم و البته وقتی کسی حرفه ای شد و در آمد قابل توجهی داشت با تهیه اینترنتهای پرسرعت با مبالغ بالاتر مشکلات را کاهش خواهد داد ولی برای تازه کارها که شاید خرید این اینترنتها و سرعت ها به صرفه نباشد باید گفت فقط باید ساخت و از کمترین ظرفیت ها بیشترین استفاده را برد .

  • مشکلات فیلترینگ و محدودیت ها

باطبع هر کشوری قانونها و چهارچوب هایی دارد و همه ساکنین در آن کشور باید مقید به اجرای قوانین باشند و در هر کشوری نیز محدودیت هایی وجود دارد ولی در حوزه وبمستری , وبمستران ایرانی محدودیت های زیادی دارند که گاها دست و پا گیر میشود که در این مورد هم باید ساخت و توصیه بنده همراه شدن با قوانین موجود است و نه مقابله با آنها که نه دردسری برایتان پیش بیاید و نه دغدغه مبارزه با فیلترینگ را داشته باشید .

  • راه های در آمد زایی محدود

در آمد زایی از سایتهای اینترنتی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته جهان محدودیت های زیادتری دارد که البته چرایی این بند بحث مفصلی را میطلبد و مجال این مقاله نیست ولی به عنوان مثال و یکی از عواملی که میتوان از ان به کم شدن راه های در آمد زیی اشاره داشت رعایت نشدن حق کپی رایت می باشد . حقیر وبمستر که برای نوشتن این مطلب ساعتها وقت گذاشته ام شاید کسی به راحتی بتواند مطلب را به نام خود در جاهای دیگر و بدون ذکر منبع منتشر نماید و فرق چندان نیز بین بنده که زحمت کشیده ام و دزد یقه سفید وجود نخواهد داشت و از نظر قانونی هم اعاده حق نخواهد شد و اگر هم بشود به علت زمانبر بودن و دست و پا گیر بودن فوانین بی خیال احقاق حق خواهم شد .

  • به رسمیت نشناختن شغل وبمستری

هنوز در ایران وبمستری را به عنوان شغل رسمی در اجتماع قبول نمیکنند و این سر آغاز مشکل بسیاری از وبمستران است . هنوز که هنوز است با وجود ۱۶ سال وبمستری بنده شاید خیلی از افراد نزدیک به بنده هم مرا فرد بیکاری بشناسند چون وبمستری را شغل نمیدانند و در ک این موضوع از علم و دانش انها خارج است . مسلما خیلی از افراد نوجوان که وارد این شغل میشوند این مشکل را دارند و بپرسند راه حل چیست و به چه شکل با این مشکل برخورد کنیم که نه خانواده و اطرافیان برنجند و نه خللی در هدفمان ایجاد شود ؟ جواب حقیر به این سوال صبر و صبر و صبر است . وقتی من وبمستر سالها تحمل کردم و بعد به در امدی رسیدم که با همان در آمد اطرافیان خود را قانع کنم که این شغل رسمی من است و به ان عشق می ورزم و از آن در امد ایده آلم را دارم شما دوست عزیز هم میتوانید . توصیه بنده جدیت و انگیزه زیاد در کنار احترام به اطرافیان نا آشنا به شغل وبمستری و ثابت کردن خود و شغلتان به مرور زمان است .

  • نا مشخص بودن ساعات کاری

اکثر سایتهای خدماتی و خبری و تفریحی و فروشگاهی و … نیازمند پشتیبانی و مدیریت و به روز رسانی ۲۴ ساعته هستند . برای منی که سایت خبری دارم کاربرم نیاز به درج خبر سر موقع اهمیت دارد و یا منی که خدماتی میدهم , مشتری از من انتظار رفع مشکل در هرزمانی از روز و شب را دارد و برای مشتری و کاربر و بازدید کننده من نیاز به استراحت و در کنار خانواده بودن و نیاز به تفریح قابل درک نخواهد بود . پس وقتی به دنیای وبمستری قدم گذاشتید وارد جنگ با زمان هم خواهید شد و باید امادگی کار شبانه روزی و سخت و طاقت فرسا را داشته باشید .

  • مشکلات فنی

در دنیای وبمستری مشکلاتی به وجود می آید که میتواند علل مختلفی داشته باشد از مشکل در سرور و مدیریت محتوا و کدنویسیها و هک و … که گاها یک فرد تازه کار را چنان نا امید می کند که انگار به آخر خط رسیده است در حالی که این مشکلات برای همه ما به وجود امده و اتفاقا همین مشکلات باعث پخته تر شدن وبمستر و باتجربه تر شدن آن می شود . همانطور که برای اینکه راننده خوبی شوید باید در جاده ها و اتوبانهای پرپیچ و خم و ترافیک ماشین برانید برای وبمستر حرفه ای شدن نیز باید از مسیرهای پر پیچ و خم عبور کنید تا به هدف و مقصد نهایی خود برسید .

مشکلات و سوالات درباره شغل وبمستری زیاد است که به چند نمونه و چند مورد مهم اشاره شد که در صورت بودن سوالات دیگر میتوانیم زیر همین پست پاسخ گوی شما باشیم .

به امید روزی که همه وبمستری را به عنوان شغل قبول داشته باشند و تسهیلات و بیمه و اتحادیه برای این شغل به مانند سایر شغلها به وجود آید .

نویسنده : هادی صاحب خواجه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *