سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / اخبار مذهبی / معرفی مرقد امامزاده پیرعمر

معرفی مرقد امامزاده پیرعمر

مرقد امامزاده پیرعمر پسر بلافصل حضرت علی (ع) در سنندج واقع شده است .

این مرقد که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است شامل مقبره ، مسجد ، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجی است .
بنایی که این مرقد مطهر را در خود جای داده است به شماره ۲۶۱۵ در فهرست آثار تاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است.
بنای اصلی مقبره در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ ه . ق ساخته شد و«محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد این امامزاده را آینه کاری کرد.
 در جوار این گنبد و بارگاه مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ «هجری میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند.
بنای امامزاده دارای ساختمانی است که از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می شود.
از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌توان به تزیینات آجری ، گچ بری ، آیینه کاری واروسی های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.
حیاط برزگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است.
ورودی بنا درقسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است.
 طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند.
مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *