جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار سیاسی / شرط ایران برای حج چیست

شرط ایران برای حج چیست

شرط ایران برای حج چیست

شرط ایران برای حج چیست

شرط ایران برای حج چیست/ پورتال خبری آبی پوشان : بعد از تجاوز ۲ مامور عربستان به ۲ نوجوان ایرانی و حادثه ی منا ٬ ایران تصمیم گرفته است که تا زمانی که عربستان به شرط های ایران پاسخ مثبت ندهد ٬ حج تعطیل باشد .. در ادامه از شرط ایران برای حج خواهیم گفت …

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه به مقامات عربستان اعلام شده است اگر دو مامور خاطی مجازات و رسما اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می دهد، گفت: پیش بینی شده بود تا یک میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی ها برای مجازات ماموران خطاکار هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میزان، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه به مقامات عربستان اعلام شده است اگر دو مامور خاطی مجازات و رسما اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می دهد، گفت: پیش بینی شده بود تا یک میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی ها برای مجازات ماموران خطاکار هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به دور دوم مذاکرات و تغییر وزیر حج عربستان که شناحت از ایران داشته و به کشورمان نیز سفر کرده بود، این امید وجود داشت با این شرایط مشکلات به صورت کامل حل شود. دو سه مورد از مشکلات مانند روادید و هواپیمایی حل شد، اما در دو سه مورد سعودی ها نتوانستند تصمیم گیری کنند.

شرط ایران برای حج چیست
اهمیت حفظ امنیت زائران ایرانی

وی به بحث امنیت زائران که یکی از محورهای مهم در مذاکرات دو طرف بود اشاره کرد و گفت: در حادثه سال گذشته منا ۴۶۱ زائر ایرانی و در حادثه مسجدالحرام ۱۳ ایرانی به شهادت رسیدند، اگر بخواهیم زائر اعزام کنیم باید امنیت زائر تامین شود. ایجاد امنیت نیز ناگهانی تحقق نمی یابد باید بستر فراهم شود و این بستر را باید مقامات سعودی فراهم کنند.

وی گفت: عربستان باید اقداماتی انجام دهد و از طرف های حج گذار که ما هستیم، درخواست کند یک محدوده کاری را انجام دهیم تا امنیت ایجاد شود. سعودی ها این کار را هم نکردند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: سعودی ها نه تنها در مذاکرات برای امنیت زائران کاری نکردند، بلکه سلسله شرایط تلخی را نیز اضافه کردند. مثلا اعلام کردند شما حق ندارید در ساختمان های خود پرچم ایران را نصب و آویزان کنید، در حالی که پرچم نماد و شعار هر کشور است و فعالیت سیاسی محسوب نمی شود.

وی گفت: هر زائری که برای نخستین بار وارد عربستان می شود برای پیدا کردن هتل خود باید از روی پرچم محل زندگی اش را بیابد. اگر سعودی ها از همه کشورها می خواستند از پرچم کشورشان استفاده نکنند اشکالی نداشت، اما زمانی که کشورهای دیگر از پرچم برای این کار استفاده می کنند به چه دلیل جمهوری اسلامی ایران نباید از نماد ملی خود استفاده کند.

شرط های نادرست عربستان، پیش روی ایران

وی با اشاره به شرط های نادرست دیگر سعودی ها، گفت: ما هر سال با بیش از ۲۰ کشور دیدار و مذاکره داریم، چون فلسفه حج اتحاد کشورهای اسلامی است و در این دیدارها ضمن آشنایی با کشورها برای تعامل بیشتر، فعایت هایی برای افزایش و انتقال تجربیات حج نیز صورت می گیرد، اما سعودی ها خواستند این ارتباط وجود نداشته باشد. در حالی که ما در عربستان زندانی نیستیم و کشور مستقل و آزادی هستیم و عربستان حق ندارد ایجاد محدودیت کند که با چه کسی گفت وگو انجام دهیم.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر تاکید کرد: عربستان باید به عنوان کشور میزبان حجاج این موارد را رعایت کند. سعودی ها همچنان کمتر از دو ماه مانده به زمان حج این شرایط را پشت سر هم اضافه می کردند و نشان دادند می خواهند مانع حج ایرانیان شوند.

وی در ادامه به قرارداد و تفاهم نامه عربستان با دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: مطالعه قرارداد برخی کشورها نشان داد در تفاهم نامه با ایران شرایطی اعلام کردند که با تفاهم نامه کشورهای دیگر تفاوت داشت و ما این موارد را نسبت به مردم خود ظلم می دانیم.

سعودی ها قادر نخواهند بود بین حجاج تبعیض قائل شوند

قاضی عسگر تاکید کرد: سعودی ها نمی توانند تبعیض قائل شوند. ما نشان دادیم منظم ترین و بهترین حج را داریم و همه کشورها به این مساله اعتراف دارند و عربستان با این رفتارها ما را از حج محروم کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این حق (اعزام زائر) برای ایران محفوظ است و در سال های آینده تلاش خواهیم کرد تا لحظه ای که امکان وجود داشته باشد به یقین برای اعزام زائران ایرانی تلاش کنیم.

شرط ایران برای حج چیست

وی گناه اعزام نشدن ایرانیان به حج را برای کسانی دانست که ‘صد عن سبیل الله’ کردند و مانع رفتن ایرانیان به حج شدند.

بهره برداری سیاسی ایران از حج ادعای بی اساسی است

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر مطرح شدن این ادعا مبنی بر بهره برداری سیاسی ایران از حج را سخنی اشتباه دانست و گفت: این سخن غلطی است، چون نگاه ما به کنگره عظیم حج، نگاه فراملی و وحدت بخش و برای اتحاد اسلامی است. ما هرگز اجازه ندادیم زائران مسائل فرقه ای را در حج مطرح کنند، چون مناسک حج محل طرح مسائل شیعه و سنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما در کنار اهل سنت و مقابل دشمنان ید واحده می شویم، افزود: امام راحل، مقام معظم رهبری و فقها، فتوا داده اند که ما در نمازهای اهل سنت شرکت کرده و با آنها نماز اقامه کنیم. همه اعمال و مناسک حج را با هم هستیم که این نماد قدرت و وحدت اسلامی است.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: مشکلی در این زمینه نداشتیم. دعای کمیل سیاسی نیست و دعایی توحیدی است و مکه و مدینه نیز مکان توحید است و زائران ایرانی با نظم دعا را می خواندند و مراجعت می کردند. در سال های گذشته شعاری داده نشده و در خیابان ها و میادین شهر نیز راه بندانی ایجاد نشده است .

وی در ادامه مواضع برخی گروه ها در کشورهای همپیمان عربستان در مورد حوادث حج سال گذشته را که در برخی نشست ها مطرح کردند ناشی از اطلاعات غلط دانست و گفت: دو حالت در این مورد می تواند وجود داشته باشد. یا اینها پول گرفته و مزدور محسوب می شوند و یا اینکه اطلاعات نادرستی دارند و امیدوارم بخش دوم باشد.

در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شرکت بن لادن مسئول بود

وی گفت: درحادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شرکت بن لادن مسئول بود. و در حادثه منا هم جمعیت تنها از ایران نبود و براساس برخی آمارها یکهزار و ۹۰۰ نفر از عربستان نیز کشته شده اند.

شرط ایران برای حج چیست
سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه درحادثه منا سوء مدیریت وجود داشته است، گفت: طبیعی است که مساله باید با خود عربستان حل شود. چون عربستان کشور اسلامی است و طبق ضوابط اسلامی باید مساله حل شود.

وی گفت: تحقیقات و مصاحبه با شخصیت های خارجی در مورد حادثه منا نشان می دهد بی کفایتی و سوء مدیریت سعودی ها باعث این حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نیز مدیریت کند.

وی افزود: از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا یک و نیم بامداد روز بعد جنازه ها روی زمین باقی ماند و در بیمارستان ها نیز نتوانستند مصدومان را مدیریت کنند و بسیاری پس از انتقال به بیمارستان ها جان خود را از دست دادند.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر اضافه کرد: سعودی ها جنازه ها را نیز نتوانستند مدیریت کنند و اجساد چند روز در کانتینرها کنار سردخانه باقی ماند.

وی گفت حادثه منا در حالی اتفاق افتاد که حدود ۴۰۰ کاروان ایران هنوز در خیمه ها بودند و به سمت جمرات حرکت نکرده بودند، پس اطلاعات مدعیانی که این حادثه را به ایران نسبت می دهند نادرست است یا مزدور هستند.

غرامت زائران مصدوم و کشته شده باید پرداخت شود

نماینده ولی فقیه در ادامه به گله مندی برخی کشورهای اسلامی از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و کشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودی ها اشاره کرد و گفت: این حقیقتی است که باید حل شود. زمانی که پادشاه عربستان با اقتدار به مردم قول می دهد که این میزان غرامت پرداخت می کنم، باید ماه نخست این اتفاق می افتاد.

وی گفت: ما در زمانی که هنوز در عربستان بودیم اسامی فوتی ها و مصدومان در منا و مسجد الحرام را ترجمه شده در اختیار مقامات سعودی قرار دادیم. عربستان باید خیلی زودتر اقدام می کرد و پرداخت نکردن غرامت، خسارتی است که سعودی ها دارند متحمل می شوند و خطری است که باید در مورد پیامدهای آینده آن اندیشید.

شرط ایران برای حج چیست
ماموران خطاکار سعودی آبروی عربستان را بردند

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد عمره، گفت: مساله عمره متفاوت است. در حادثه فرودگاه جده، ماموران خطاکار سعودی جنایت کردند که از نظر قانونی بسیار خطرناک است و آبروی عربستان را برد.

وی با اشاره به اینکه این دو مامور امنیت گردشگری دینی عربستان را به خطر انداختند، افزود: این افراد خطاکار باید ماه اول محاکمه می شدند و برخورد می شد، اما نتیجه تعلل ریاض تعطیلی عمره توسط ایران بود.

وی با اشاره به اینکه به مقامات عربستان اعلام شده است اگر این دو مامور مجازات و رسما اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می دهد، گفت: پیش بینی شده بود تا یک میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی ها برای مجازات ماموران خطاکار هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ابراز امیدواری کرد سعودی ها نیز با تخلف دو مامور خود که خلاف دین و اخلاق است برخورد و ماموران خطاکار را مجازات کنند تا عمره بار دیگر راه اندازی شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد تلاش برخی کشورها برای دریافت سهمیه اضافه در حج امسال به دلیل اعزام نشدن زائران کشورمان با موانع سعودی ها، گفت: سهمیه حج ما محفوظ است، چون در اجلاس سازمان همکاری اسلامی مصوب شد در برابر یک میلیون جمعیت هر کشور یک هزار زائر اعزام شوند و به طور طبیعی اگر سال آینده مذاکرات انجام شد و به نتیجه رسید ایران دست کم ۸۰ هزار نفر را باید اعزام کند.

سرپرست حجاج ایرانی در عین حال افزود: البته از نظر اخلاقی بهتر است کشورهای اسلامی برای افزایش سهمیه با توجه به اینکه ایران امسال نمی تواند زائر به حج اعزام کند، اقدام نکنند. این استفاده نادرست از فرصت هایی است که بوجود می آید.

شرط ایران برای حج چیست
وی گفت: این کشورها باید به حمایت از ایران بر می خاستند، چون ممکن است این مشکل فردا برای خودشان اتفاق بیافتد. باید این سئوال را مطرح می کردند که چرا مانع حضور ایرانی ها در حج شدند و شرط های اضافه گذاشتند. اگر این کار را می کردند از نظر اسلامی و اخوت دینی بهتر بود.

گروه سیاسی – پورتال خبری آبی پوشان

https://news.abipooshan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *