جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار پزشکی / راه های درمان واریس با طب سنتی

راه های درمان واریس با طب سنتی

ابتدا ببینیم واریس چیست ؟

به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته می‌شود. واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند.  بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹-۴۰ سالگی برآورد شده‌ است.  ایستادن های طولانی، عدم تحرک و ورزش نکردن ، مصرف غذاهای حاوی روغن اشباع و … از عوامل بسیار موثر بر ایجاد واریس هستند. در این مطلب توصیه های مفید طب سنتی برایدرمان واریس پا را به شما می گوییم.

ماساژ آرام

تجمع خون در سیاهرگ ها یکی از مشکلات اصلی است که واریس را تشدید می کند. این تجمع باعث می شود دیواره سست عروق، منبسط شده و به هم بپیچد و مانع جریان خون شود. تشکیل لخته خون، ریسکی دیگر است. مفید است که در هنگامی که نشسته یا خوابیده اید، پای خود را اندکی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا خون از عروق به سمت قلب برود. اما ماساژ راهی فعال تر برای افزایش جریان خون است، اگرچه باید بسیار آرام و ملایم انجام شود.

ماساژ آرام پا می تواند رگ های به هم پیچیده را نرم کند و جریان خون را شتاب ببخشد. هیچ وقت به طور مستقیم بر روی رگ های برآمده فشار وارد نکنید. از روغن زیتون یا نارگیل برای ماساژ استفاده کنید. شما می توانید از چند قطره روغن نعناع فلفلی برای ایجاد حس آرامش بهره بگیرید.

فشردن

اعمال فشار یکپارچه بر روی پاها با استفاده از جوراب واریس که به صورت مخصوص طراحی شده است، درمانی آزمایش شده برای واریس است. کاهش قابلیت ارتجاعی عروق و به تبع آن، بزرگ شدن آنها، کارایی شیرهای وریدی که مانع جریان معکوس خون می شوند را کاهش می دهد. این کار به شیرها کمک می کند در مقابل جریان معکوس خون، موثرتر عمل کنند. پشتیبانی اضافی از دیواره های وریدی، جریان آرام خون را تسهیل می کند و ریسک ایستایی و تشکیل لخته خون را کاهش می دهد.

جوراب واریس

وقتی در مراحل اولیه واریس استفاده شود می تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند یا حتی آن را معکوس نماید. انواع مختلفی از جوراب واریس وجود دارد اما شما همواره باید از متخصص خود مشورت بگیرید تا متوجه شوید کدام نوع برای درمان واریس پا شما مناسب تر است.

روغن های مفید برای افزایش گردش خون

روغن‌های حیاتی به بهبود گردش جریان خون کمک می‌کنند و در عین حال از التهاب رگ‌های واریسی نیز می‌کاهند. روغن‌های زیر برای درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

روغن درخت سرو

روغن درخت سرو یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان مشکلات مربوط به واریس است که می‌تواند گردش جریان خون را افزایش داده و سیستم گردش خون را تقویت کند. مالیدن پنج قطره از روغن درخت سرو روی ناحیه مبتلا به واریس دو مرتبه در روز و به مدت چند هفته می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

روغن بابونه

بابونه مسکن است و سنگینی و ناراحتی ناشی از مشکلات رگ‌ها را برطرف می‌کند به خصوص وقتی آن را برای مدتی روی پای خود بمالید. روغن بابونه و روغن ارگانیک نارگیل را ترکیب کرده و قبل از خواب روی پای خود بمالید.

روغن گل بی‌مرگ (هلی کروسوم)

این روغن در درمانی خانگی رگ‌های واریس و رگ‌های عنکبوتی بسیار عالی است. این روغن از گیاه گل بی‌مرگ (هلی کروسوم) گرفته می‌شود و خواص بیحس کنندگی و ضد انعقادی دارد. با این روغن می‌توان ازلخته شدن خون راکد در رگ‌های بزرگ شده جلوگیری کرد. ۲ تا ۳ قطره‌ای این روغن می‌تواند درد و تورم رگ‌های مبتلا به واریس را کاهش دهد و گردش جریان خون را در رگ‌ها بهبود بخشد.

سایر روغن های مفید

  • روغن‌های اسطوخودوس و رزماری خاصیت ضدالتهابی و مسکن دارند و می‌تواند علائم همراه با بیماری واریس را کاهش دهد.
  • روغن آواکادو در عمق پوست نفوذ می‌کند، این روغن تولید کلاژن را تحریک کرده و روند بهبودی بیماری واریس را تسریع می‌کند.
  • روغن جوجوبا به بهبود زخم‌ها کمک کرده و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. این روغن خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان التهاب و در برخی موارد درد رگ‌ها به کار برده می‌شود.
  • روغن لیمو خاصیت قابضی و مخمری دارد. این روغن باعث بهبود گردش جریان خون شده و دیواره رگ‌ها را سفت می‌کند بنابراین رگ‌ها تقویت می‌شوند.
  • روغن بومادران برای درمان رگ‌های واریسی بسیار عالی است زیرا گردش جزیان خون را بهبود بخشیده که می‌تواند خون راکد را در رگ‌های به حرکت درآورد.

رژیم غذایی مفید برای درمان واریس

برخی غذاها التهاب را کاهش داده و گردش خون را بهبود می‌دهند و باعث بهبودی سریع‌تر رگ‌های واریسی شده و از شکل‌گیری دوباره آنها جلوگیری می‌کنند. غذاهای ضدالتهابی که برای بهبود ظاهر رگ‌های واریسی می‌توانند مفید باشند.

عصاره هسته انگور

دانه کوچک میان انگور حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی شامل چند نوع فلاوونوئید، اسید لینولئیک و ویتامین E است. الیگومریک پروآنتوسیانیدین یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که خاصیت واسوپروتکتیو آن بسیار مشهور است و از آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین شکل‌گیری کلاژن، پروتئینی که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی بافت همبند و تقویت دیواره عروق خونی می‌شود را افزایش می‌دهد.

همچنین این مواد از نشت مایعات از عروق و در نتیجه تورم پاها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید هسته انگور را پودر کرده و مصرف کنید یا عصاره تجاری آن که حاوی حداقل ۹۵ درصد او پی سی است را تهیه کنید. روغن هسته انگور همچنین سرشار از پروآنتوسیانیدین است و می‌تواند به صورت خوراکی یا موضعی مصرف شود تا درد و تورم را کاهش داده و دیواره رگ‌ها را تقویت کند.

غذاهای پرفیبر

فیبرها به سلامت قلب کمک کرده و برای سلامت سیستم گوارش هم مفید هستند. خوردن ۳۰ تا ۴۰ گرم فیبر در روز بهترین راه برای جلوگیری از یبوست است یبوست می‌تواند باعث نفخ و افزایش فشار روی رگ‌های اطراف شکم و پاها شود. برخی غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از تخم چیا و تخم بذر کتان (که سرشار از امگا ۳ بوده که ضدالتهاب است)، سبزیجات، میوه‌های تازه و غلات جوانه‌زده.

غذاهای آنتی اکسیدان‌دار

آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئیدها (در توت‌ها)، ویتامین C و ویتامین E (هر دو در سبزیجات سبز و مرکبات یافت می‌شوند) می‌توانند به تقویت رگ‌ها کمک کرده، التهاب را کاهش داده و سلامت عروق را افزایش دهند. ویتامین E در پیشگیری از لخته شدن خون مؤثر بوده و مانند یک رقیق‌کننده طبیعی خون عمل می‌کند که برای سلامت قلب مفید است. ویتامین C یک عامل ضدالتهابی بسیار قوی است که برای سلامت پوست هم بسیار خوب است.

غذاهای سرشار از منیزیم

تجمع خون، مشکلات فشار خون و گرفتگی عضلات پا (مانند سندرم پاهای بی‌قرار) علائم هشداردهنده در مورد وجود مشکلات الکترولیت‌های بدن مانند پتاسیم و منیزیم هستند. برای رهایی از این علائم، سبزیجات با برگ سبز، آواکادو، موز، سبزیجات چلیپایی و سیب زمینی شیرین مصرف کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز غنی از ویتامین C و زردینه ها است. آنها از دیواره عروق در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند و سبب تشکیل کلاژن می شوند تا عروق را سالم و منعطف کند. اما قوی ترین ماده فلفل قرمزریال کپسایسین است که دارای خواص ضد التهاب، ضد درد و رقیق کننده خون می باشد.

پودر فلفل قرمز را می توان برای کاهش درد و التهاب واریس خورد. این می تواند مانع لخته شدن خون و زخم شود. با نصف قاشق چای خوری در یک فنجان آب شروع کنید و به آرامی آن را به ۱ قاشق سوپ خوری برسانید. حتی استعمال موضعی کپسایسین یا عصاره فلفل قرمز نیز می تواند گردش خون را افزایش دهد و آرامش را به پاهای خسته و گرفته بازگرداند.

ماهی‌های وحشی

ماهی و غذاهای دریایی مانند سالمون وحشی، ماهی خال‌مخالی، ماهی کولی، ساردین و ماهی تون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در بهبود گردش جریان خون بسیار مؤثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *