جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / اخبار سیاسی / داعش ماهی پرورش میدهد

داعش ماهی پرورش میدهد

داعش ماهی پرورش میدهد

داعش ماهی پرورش میدهد
داعش ماهی پرورش میدهد

پورتال خبری آبی پوشان :

خبرها حاکی از آن است که داعش در کنار فروش نفت برای جبران کسری بودجه خود به پرورش ماهی و دلالی ماشین روی آورده است . چرا که اخیرا محموله های نفتی داعش توسط جنگنده های روسیه نابود می شود و داعش مجبور است برای تامین هزینه های خود ٬ ماهی پرورش دهد و وارد دنیای دلالی ماشین شود . با ما همراه باشید با مشروح گزارش …

طبق برآوردها، داعش از فروش نفتی که از دولت عراق می‌دزدید، حدود ۲٫۹ میلیارد دلار عایدی داشت، و اکنون با دشوار شدن این تجارت، باید به نحوی کسری بودجه شدید خود را جبران کند. از همین رو، اکنون گروه بیش از پیش بر مزارع پرورش ماهی در دریاچه‌های مصنوعی شمال عراق متکی شده است که ماهانه میلیون‌ها دلار عاید این گروه می‌کنند.

بنا به یک گزارش جدید که توسط دادگاه مرکزی تحقیقات جنایی عراق تهیه شده است، بخشی دیگر از درآمد گروه از معامله خودروهای غنیمتی و کارخانه‌های متعلق به دولت عراق که به دست آن‌ها افتاده، تامین می‌شود:

«پس از آن که نیروهای مسلح عراق، کنترل میادین نفتی (به ویژه در کرکوک) مورد استفاده گروه را از دست آن بیرون آوردند، داعش شیوه‌های تازه را برای پرداخت دستمزد اعضاء و تامین بودجه اقداماتش ابداع کرده است.»

این گزارش به کل پولی که داعش به خاطر از دست‌دادن میادین نفتی خود در عراق و همچنین بمباران جنگنده‌های روسی و آمریکایی از دست داده است، اشاره نکرده، ولی برآوردهای صورت گرفته توسط آژانس تحلیلی IHS، مدعی است که درآمد داعش به یک سوم، حدود ۵۵ میلیون دلار در ماه سقوط کرده است.

پرورش ماهی یک شغل جدید برای تروریست‌های منطقه نیست. القاعده دست کم از ۲۰۰۷ برای تامین مخارج خود به این روش روی آورده بود. تروریست‌ها یا مزارع پرورش ماهی را رها شده را در اختیار می‌گیرند، یا مردم محلی مشغول در این کار را به تقسیم سود وادار می‌کنند.

علاوه بر پرورش ماهی، داعش یک مالیات ۱۰ درصدی هم برای محصولات کشاورزی که از خارج از مناطق تحت کنترل آن وارد می‌شود، وضع کرده است:

«اخیرا اتکای گروه بر زمین های کشاورزی خارج از کنترل نیروهای امنیتی عراق از طریق وضع مالیات بر کشاورزان زیاد شده است.»

«قاضی جبار عبید الحُجیمی»، در جایی از گزارش می‌گوید:

«داعش به استان بغداد شمالی خود به چشم یک مرکز مالی نگاه می‌کند. این ناحیه، منبع مالی اصلی پایتخت هم هست.»

منبع دیگر برای اقدامات خونبار و تروریستی گروه، فروش خودرو و کارخانه است:

«اخیرا داعش به سراغ استفاده از کارخانه‌های واقع شده در مناطق تحت کنترل خود- مانند موصل- رفته تا کسب درآمد کند.»

با این حال، طبق این گزارش، قاچاق نفت از پالایشگاه‌های سوریه هنوز هم منبع مالی اصلی برای داعش است. همه درآمدهای گروه ابتدا به موصل می‌رود، جایی که به اصطلاح «وزارت مالیه» داعش در آن مستقر است، و از آن جا بین اعضای داعش و خانواده‌هایشان در شهرهای دیگر توزیع می‌شود. اعضای این گروه تروریستی علاوه بر حقوق، از اجاره زمین‌ها و اموال غصبی و سایر منافع مالی هم استفاده می‌کنند.

گروه برای فرستادن پول به خارج از مناطق تحت کنترل خود، ابتدا پول نقد را به «دفاتر حواله» خود در اربیل می‌فرستد، و از آن جا توسط این دفاتر پول به سایر نقاط حواله می‌شود.

گروه سیاسی – پورتال خبری آبی پوشان

https://news.abipooshan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *