سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / اخبار پزشکی / خواص سیر و عسل برای سلامتی

خواص سیر و عسل برای سلامتی

خواص سیر و عسل برای سلامتی

هم سیر و هم عسل از جمله مواد غذایی هستند که خواص درمانی آن‌ها از گذشته مورد توجه بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته‌اند. ترکیب این دو ماده غذایی، خواص آن‌ها را چندین برابر می‌کند؛ ما در این مقاله قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین فوایدی که مصرف سیر و عسل برای بدن دارد،  به شما معرفی کنیم:

۱- بهبود سلامت قلب و عروق

معجون سیر و عسل سبب بهبود سلامت قلب می‌شود. شواهد حاصل از مطالعات نشان می‌دهند که سیر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش ‌تری گلسیرید و کلسترول خون می‌شود.

سیر می‌تواند از ترومبوز و تجمع پلاک‌ها در اطراف دیواره رگ‌ها جلوگیری کند. هم‌چنین سیر خاصیت ارتجاعی و پرفیوژن مویرگی را افزایش می‌دهد و از این طریق یک عامل محافظتی برای قلب می‌باشد.

عسل نیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر فلاونوییدها و پلی فنول‌هاست که اثرات ضد ترومبیک و ضد ایسکمیک دارند و از نارسایی قلبی جلوگیری می‌کنند. هم‌چنین عسل با کاهش فاکتورهای بد لیپیدی، سبب محافظت از قلب و عروق می‌شود.

۲- پیشگیری از بروز سرطان

مطالعات نشان می‌دهند که سیر دارای مشتقات آلی سولفید است که خاصیت ضد سرطانی دارند و مکانیسم‌های مولکولی نظیر جهش سلولی، تکثیر و تمایز سلولی و رگ زایی را که در سرطان‌زایی نقش دارند، مهار می‌کند. عسل هم با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی از آسیب استرس اکسیداتیو به سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

پس در مجموع سیر و عسل یک ترکیب فوق‌العاده برای پیشگیری و درمان سرطان محسوب می‌شود.

۳- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی

استرس اکسیداتیو که در نتیجه عوامل بیرونی و درونی بسیاری در بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند سبب آسیب به سلول‌ها مغزی شود، روند پیری را تسریع کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مغزی از جمله آلزایمر را افزایش دهد. مصرف سیر و عسل با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، از سلول‌های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

۴- جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماری‌زا

محققان دریافته‌اند که سیر و عسل، هر دو قادر به از بین بردن باکتری‌ها هستند و زمانی که این دو ماده با هم ترکیب ‌شوند، این خاصیت قوی‌تر می‌شود. ترکیب سیر و عسل از رشد بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا از جمله سالمونلا، استرپتوکوک پنومونی، استافیلوکوکوس اورئوس که سبب انواع عفونت‌ها می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

هم‌چنین مطالعات نشان داده‌اند که سیر و عسل قادر به از بین بردن باکتری‌هایی هستند که با بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان نیستند.

۵- جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تقویت سیستم ایمنی

یکی‌دیگر از خواص بی‌نظیر ترکیب سیر و عسل، خواص ضد ویروسی آن می‌باشد. ترکیب این دو ماده می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا و تبخال جلوگیری کند. از طرفی عسل و سیر هرکدام دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشند و به همین علت سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

۶- بهبود عملکرد ورزشکاران

مصرف ترکیب سیر و عسل در بهبود عملکرد ورزشکاران نیز مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ترکیب سیر و عسل می‌تواند سبب بهبود عملکرد ورزشی و خستگی ناشی از ورزش شود و به کنترل بهتر قندخون و کنترل ضربان قلب نیز کمک کند.

چند نکته در استفاده از معجون سیر و عسل

  • مصرف سیر ممکن است در برخی از افراد با واکنش‌های آلرژیک همراه باشد.
  • سیر با برخی از داروها نظیر آسپرین، وارفارین، پلاویکس و ساکویناویر تداخل دارد و مصرف آن در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • عسل به دلیل داشتن کالری نسبتا بالا، به ویژه در افراد دیابتی باید به اندازه و با احتیاط مصرف شود.
  • این معجون زمانی می‌تواند خواص گفته شده در بالا را داشته باشد که در تهیه آن از عسل طبیعی استفاده نمایید.

منبع: https://dorkam.com/mag/سیر-و-عسل/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *