شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / اخبار سیاسی / جدیدترین گزارش درمورد دیدار رهبر انقلاب با پوتین

جدیدترین گزارش درمورد دیدار رهبر انقلاب با پوتین

جدیدترین گزارش درمورد دیدار رهبر انقلاب با پوتین 

جدیدترین گزارش درمورد دیدار رهبر انقلاب با پوتین
جدیدترین گزارش درمورد دیدار رهبر انقلاب با پوتین

پورتال خبری آبی پوشان :

وزارت امور خارجه روسیه در گزارش جمع بندی سیاست خارجی این کشور اعلام کرد: روابط مسکو و تهران در سال ۲۰۱۵ پرثمر و در مسیر توسعه قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در گزارش جمع بندی نتایج عملکرد دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد: سال گذشته در امر توسعه روابط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران ثمربخش بود. در گزارش گفته شده است: روابط و گفت و گوهای سیاسی ایران و روسیه در سطوح عالی، عامل برقراری ثبات در مناطق دریای خزر، خاورمیانه و قفقاز و آسیای مرکزی است.با آغاز لغو تحریم ها در مورد ایران در نتیجه اجرای برجام، چشم انداز جدیدی برای همکاری با این کشور گشوده شده است.

 

وزارت خارجه روسیه با اشاره به سفر پاییز گذشته رئیس جمهوری روسیه به ایران خاطرنشان کرده است: سفر ولادیمیر پوتین به تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز فرصت خوبی را برای دیدار و مذاکره با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری های دو کشور در عرصه های اقتصادی و تشریک مساعی در عرصه بین المللی فراهم آورد.

 

دیدار رئیس جمهوری روسیه با آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران که تا اندازه زیادی مذاکرات در آن بر مسائل مربوط به مناقشات خاورمیانه متمرکز شده بود وحدت دیدگاه های مسکو و تهران در خصوص جلوگیری از تحمیل مواضع خارجی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و لزوم حل این مسایل صرفا از راه سیاسی توسط سوری ها را نشان داد.

 

وزارت خارجه روسیه در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرده است: دستور کار دیدار ایگور شووالف معاون نخست وزیر روسیه به تهران در ماه دسامبر سال گذشته و دیمیتری راگوزین معاون امور دفاعی و فضایی نخست وزیر روسیه به ایران در ماه نوامبر سال گذشته بسیار پر بود. در سال ۲۰۱۵ در مسکو دو دور مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در ماههای ژوئن و اوت انجام گرفت.

 

در ادامه امده است: برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر وزیر دفاع روسیه به ایران سفر کرد و موافقت نامه دولتی همکاری های نظامی امضا شد. طرح های مشترک دو کشور در عرصه انرژی هسته ای صلح آمیز هم ماهیت راهبردی یافته است.

 

«اجرای توافقنامه احداث دو واحد جدید نیروگاه هسته ای در بوشهر هم در سال گذشته ادامه یافت. در ماه نوامبر سال گذشته در مسکو بسته جدیدی از اسناد همکاری به امضا رسید که زمینه برای گسترش همکاری ها در این عرصه را برای ۱۰ سال آینده فراهم کرد.

 

در گزارش جمع بندی سالانه فعالیت های وزارت خارجه روسیه همچنین به برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در ماه نوامبر سال گذشته اشاره و همچنین خاطرنشان شده است که نخستین نشست کمیسیون علوم و فناوری در سطح عالی میان دو کشور هم در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ در تهران برگزار شد که بسیار سودمند و نتیجه بخش بود. سورنا ستاری معاون امور فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا در ماه اوت سال گذشته به مسکو سفر و با مقامهای ارشد روس دیدار و گفت و گو کرد.

گروه سیاسی – پورتال خبری آبی پوشان

https://news.abipooshan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *