جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار اقتصادی / بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد

بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد

بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد

بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد
بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد

بهای نفت ایران افزایش پیدا کرد / پورتال خبری آبی پوشان : حدود ۲ دلار بهای هر بشکه نفت ایران نسبت به هفته ی گذشته افزایش پیدا کرد . عربستان در ماه های اخیر با اقداماتش نفت را به کمترین قیمت رسانده بود … گزارشی در همین باره تقدیم میشود …

در پی لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، این کشور بر حجم تولیدات نفتی خود افزود و در هفته‌های اخیر نفت بیشتری را با بهای بالاتر به فروش رساند. نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) ۴۷٫۵۸ دلار در هر بشکه معامله شد که ۱٫۹۳ دلار بیشتر از هفته قبل از آن است.

 

فوربز در ادامه نوشت: افزایش بهای نفت تولیدی ایران پس از آن اتفاق افتاد که این کشور تولیدات نفتی خود را به دوران پیش از آغاز تحریم‌های اقتصادی نزدیک کرد. این ماجرا با افزایش بهای نفت عربستان هم‌زمان شد و هر دو رقیب دیرینه، نفت خود را گرانتر از ماه‌های گذشته به مشتریان عرضه می‌کنند.

 

همین چند ماه پیش بود که ایران و عربستان برای حذف دیگری درصدد فروش نفت ارزان‌تر به مشتریان آسیایی برآمدند و حتی بهای نفت خود را تا سطح ۲۰ دلار در هر بشکه نیز کاهش دادند. در هفته نخست ماه ژوئن (۱۲ تا ۱۸ خرداد) عربستان سیاست خود را تغییر داد و بهای نفت سبک این کشور را برای مشتریان آسیایی افزایش داد. این نخستین افزایش بهای نفت عربستان از مه ۲۰۱۵ (اردیبهشت ۹۴) بود و بهای هر بشکه نفت عربستان به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۹۳) تاکنون رساند.

 

افزایش بهای نفت ایران و عربستان در زمانی روی داد که حوادث غیرمنتظره‌ای در دو کشور مهم تولیدکننده نفتی شامل کانادا (به دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌ها) و نیجریه (به دلیل اقدامات خرابکارانه گروه شورشی “انتقام‌گیران دلتای نیجر”) موجب حذف بخش قابل توجهی از مازاد تولیدات نفتی در بازارهای جهانی شد. پس از آن اعضای اوپک نیز در کاهش حجم تولیدات نفتی به توافق نرسیدند.

 

فوربز در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد دلایل و حوادث پیش‌بینی نشده در بازارهای نفتی به پایان رسیده‌اند، تولیدات نفتی آمریکا در حال بازگشت به سطح عادی خود است و بعید نیست شرایط برای تحت فشار قرار دادن ایران و عربستان به منظور کاهش بهای نفت تولیدی فراهم شود.
آنچه واضح است، ایران تمایل ندارد با عربستان در افزایش بهای آتی نفت همکاری داشته باشد. “بیژن زنگنه،” وزیر نفت ایران، در مصاحبه اخیر خود تاکید کرد: بازار آسیا اولویت ایران برای فروش نفت است؛ اما نباید از بازارهای اروپا و افریقا نیز غافل شود.
وی همچنین گفت: هیچ هماهنگی با عربستان برای افزایش بهای نفت انجام نداده‌ایم و در آینده نیز تصمیم نداریم این کار را انجام دهیم. در مقابل ایران تصمیم دارد با افزایش حجم تولیدات، به جایگاهی باثبات در بازارهای نفتی جهان دست یابد، حتی اگر این افزایش تولیدات با بهای کمتر نفت همراه شود.

 

فوربز در پایان مدعی شد: نفت خام عربستان از لحاظ ترکیب‌های شیمیایی شباهت بسیار زیادی با نفت ایران دارد و هیمن موضوع بر رقابت و حتی دشمنی دو کشور افزوده است بطوریکه در چند ماه اخیر هر دو کشور تلاش زیادی بکار بستند تا به اقتصاد دیگری ضربه وارد کنند.

 

گروه اقتصادی – پورتال خبری آبی پوشان

https://news.abipooshan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *