جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار اجتماعی / انفجار خانه در اصفهان به خاطر ذخیره بنزین

انفجار خانه در اصفهان به خاطر ذخیره بنزین

انفجار
ذخیره بنزین موجب انفجار و آتش سوزی یک باب منزل مسکونی در اصفهان شد.

این آتش سوزی بامداد دیروز ( چهارشنبه ) در زیر زمین منزل مسکونی واقع در خیابان شهید کیانی این شهر اتفاق افتاد.

مدیر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره اظهار کرد: مالک این ساختمان اقدام به ذخیره سازی حدود ۳۰۰ لیتر بنزین در زیر زمین منزل مسکونی کرده بود.

بهزاد بزرگ زاد با اشاره به اینکه مالک ساختمان، این میزان بنزین را در بطریهای نوشابه و دبه های ماست ذخیره کرده بود اظهار کرد: تجمع گاز بنزین در محل و سرایت آن به شعله شمعک آبگرمکن موجب این آتش سوزی شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی افزود: در صورتیکه در این حادثه سرعت عمل، واکنش و عملیات مناسب و صحیح توسط آتش نشانان انجام نمی شد آتش سوزی با دامنه بسیار وسیع ایجاد می شد و خسارات مالی و انسانی فراوانی را در پی داشت.

آتشیار سوم محبی فرمانده شیفت ایستگاه شماره ۲۰ آتش نشانی اصفهان که فرماندهی این عملیات را به عهده داشت نیز در خصوص این حریق گفت: زمانی که به محل رسیدیم دود بسیار فراوانی از زیر زمین این منزل خارج میشد و بلافاصله با دستگاههای مکنده اقدام به تخلیه دود و اطفاء حریق نمودیم .

وی ادامه داد : با توجه به بوی بنزین فراوان که در محیط منتشر شده بود از صاحبخانه پرسیدم که در زیر زمین چه چیزهای وجود دارد که وی گفت بجز لوازم منزل چیزی نیست فقط یک دبه ۴ لیتری بنزین در زیر زمین داشته ام .

محبی ادامه داد : در حین عملیات اطفاء در یک لحظه انفجاری رخ داد که شعله های آن از دهانه زیر زمین خارج شد و حتی دست یکی از همکاران به نام آتش نشان محمدی نیز دچار سوختگی شد .

وی ادامه داد: با رعایت کلیه موارد ایمنی به داخل زیر زمین نفوذ کرده و حریق انتهای آن را نیز اطفاء نمودیم.

فرمانده شیفت ایستگاه شماره ۲۰ آتش نشانی اصفهان افزود: پس از بررسی های لازم در زیر زمین متوجه شدیم که مالک حدود ۳۰۰ لیتر بنزین ذخیره کرده است.

*** هشدارهای سازمان آتش نشانی در خصوص ذخیره سازی بنزین

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نسبت به خطرات ناشی از ذخیره سازی بنزین هشدار داد.

آتشپاد بهزاد بزرگ زاد با اشاره به حریق صبح امروز در زیر زمین یک باب منزل مسکونی در این شهر گفت: برخی شهروندان در یک نگاه کوتاه مدت، بدون توجه به عواقب ناشی از خسارت های جانی و مالی، نسبت به ذخیره سازی سوخت مورد نظر اقدام کرده و خود را در دام حوادث بسیار بزرگ وخسارت های سنگین گرفتار می کنند.

آتشپاد بهزاد بزرگ زاد با اشاره به اینکه بنزین، مایعی با قابلیت اشتعال بسیار بالاست و بخاراتی از خود متصاعد می کند، افزود: بنزین چهار تا ۶ برابر سنگین تر از هوا است و بخارات ناشی از آن در سطح پایین انباشت می شود.

وی ادامه داد: این بخارات کافی است که در مسیر حرکت خود، به یک آتش سیگار، شعله آبگرمکن، استارت یخچال یا خودرو، جرقه ناشی از باز و بسته کردن درب های فلزی و یا به الکتریسیته ساکن مانند لباس ها برسد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: این بخارها در چنین شرایطی به سرعت باعث انفجار و آتش سوزی در محل خواهد شد و با حرکت آتش به سمت مخزن ذخیره سازی و سرایت به آن، فراگیر می شود و اگر مخزن، بزرگ باشد، ممکن است تمام منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

وی به شهروندان توصیه کرد: به هیچ وجه نسبت به ذخیره سازی بنزین حتی به میزان یک چهار لیتری در داخل خودرو اقدام نکنند.

آتشپاد بزرگزاد اظهارکرد: شهروندان باید همواره به یاد داشته باشند که صرفه جویی کوتاه مدت و ناچیز می تواند عواقب و خساراتی بسیار بزرگ را برای خود و خانواده رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *