سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / اخبار سیاسی / کابینه دوازدهم و رضایت اصولگرایان و نارضایتی اصلاح طلبان

کابینه دوازدهم و رضایت اصولگرایان و نارضایتی اصلاح طلبان

فردا مراسم تنفیذ و روز شنبه مراسم تحلیف رییس‌جمهور قرار است در حالی برگزار شود که به احتمال زیاد روحانی در همان روز تحلیف از کابینه دوازدهم رونمایی خواهد کرد؛ کابینه‌ای که هرچند تا اینجا اصلاح‌طلبان را آنچنان راضی نکرده است اما با سکوت و حمایت عجیب اصولگرایان همراه بوده است.

عبدالله نوری مثل خیلی چهره‌های دیگر اصلاح‌طلب اخبار شنیده از کابینه را نگران‌کننده می‌دانست؛ نگران از انحراف آن از رای اکثریت مردم. در مقابل اما اصولگرایان این روزها در مقابل ترکیب کابینه سکوت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند روی خط سهم خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه مانور دهند. جایی که حتی حسین‌ الله‌کرم، دبیرکل سابق انصار حزب‌الله هم (که در صف اول مخالفان دولت قرار دارد) و در صف ١۶ میلیونی است که به رییسی رقیب روحانی رای داده، اصلاح‌طلبان را به سهم‌خواهی از روحانی متهم کرده و با این عبارات به کمک تثبیت ترکیب کابینه می‌آید: «سهم‌خواهی از کابینه در وضع فعلی قطعا به نفع دولت آینده نخواهد بود. در حال حاضر دولت ما نیازمند وحدت ملی است.» با این حال اما سخن اصلاح‌طلبان درباره کابینه همان‌طور که عبدالله نوری گفته این است که روحانی نمی‌تواند رای خود را از ٢۴ میلیون نفر بگیرد و حرف آن ١۶ میلیون نفر را عمل کند.

تکذیب گله خاتمی از روحانی
خط دیگر اصولگرایان ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان و روحانی است. دیروز سایت جهان‌نیوز با همین ترفند سخنانی را به سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق نسبت داد که حاکی از گله‌مندی شدید او از روحانی بود. سخنانی که البته کذب بودند و جواد امام، مدیرکل بنیاد باران آنها را رسما تکذیب کرد. او با بیان اینکه اظهارات و نظرات آقای خاتمی راجع به موضوعات مختلف از طریق دفتر ایشان و بنیاد باران، اعلام می‌شود و لذا هر خبری راجع به آقای خاتمی که خارج از این روال منتشر شود، فاقد اعتبار است، گفت: خبری که با عنوان «گلایه‌های شدید خاتمی از بی‌محلی روحانی به اصلاح‌طلبان» در فضای مجازی پخش شده است، از اساس کذب است و زاییده توهم و بی‌اخلاقی رسانه‌ای ناشران خبر است. به گفته او با این شیطنت‌های رسانه‌ای عده‌ای امید دارند که بتوانند با این اخبار ساختگی شکافی بین بزرگان ایجاد کنند و آقای خاتمی را در مقابل آقای روحانی قرار دهند. اما این افراد و سایت‌ها، یک چیز را در نظر نمی‌گیرند که همگرایی و همراهی اصلاح‌طلبان و حمایت آنان از دولت یازدهم مانند حمایت‌های اصولگرایان از دولت نهم و دهم نیست که دیروز در طرفداری از آن دولت رقابت می‌کردند و امروز در نفی و انکارش.

لیست وزرای پیشنهادی در مرحله پایانی
موضوع تشکیل و ترکیب کابینه جدید اما روز گذشته در سخنان و اظهارات دولتی‌ها دور نماند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری‌اش در دولت یازدهم با اشاره به اینکه رییس‌جمهور نظرات مختلف در مورد کابینه را شنیده و خود تصمیم نهایی را می‌گیرد، گفت: لیست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مراحل پایانی است. رییس‌جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، ‌هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می‌کند. ملاحظات و فاکتورهای مختلف در گزینش وزرا توسط رییس‌جمهور لحاظ می‌شود که قابل درک است. او درباره استفاده از زنان در کابینه که یکی از مطالبات پاسخ داده نشده اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شود خاطرنشان کرد: همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نکنیم. اگر برای همکاری در کابینه وزیر زنی معرفی نشود، این به معنای عدم استفاده از ظرفیت زنان نیست. زنان همچنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا می‌کنند. رییس‌جمهور هم اصلا اعتقادی ندارد که نباید از ظرفیت و توانایی زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم از آنها فقط باید در پست وزارت یا معاون وزیر استفاده شود. اما نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور از فعالیت‌های توییتری حامیان دولت درباره کابینه اطلاعی دارد؟ گفت: درباره چینش کابینه و فضا‌سازی در جهت تکریم یا تخریب چهره‌ها باید بگویم که رییس‌جمهور بسیار زیرک است و همه این موارد را می‌فهمد و آدم شجاعی در بیان نظر و تصمیم‌گیری است، جوگیر نمی‌شود و البته نظرات مختلف را می‌شنود و خودخواه نیست. روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند، ‌البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نکرده و به آن احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد. او همچنین درباره تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و جایگزینی یک مرد به جای معصومه ابتکار هم گفت: دولت برنامه‌ای برای تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه ندارد و قرار هم نیست مدیریت را به صورت جنسیتی ببینیم، بلکه ملاک توانایی افراد است و اگر کسی هم به جای خانم ابتکار بیاید بدین معنا نیست که او شایستگی لازم را نداشته است.

نگرانی پایدار حضور کمرنگ زنان
اما آیا زنان کابینه کم تعداد‌تر خواهند شد؟ شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور که گفته می‌شود در دولت جدید در این سمت نخواهد بود درباره حضور زنان در کابینه به ایلنا گفته است: رایزنی‌ها تمام شده و ما منتظر این هستیم که ببینیم چه تصمیمی اتخاذ شده است. ما به دنبال حضور هرچه بیشتر زنان در کابینه در سطح معاونان رییس‌جمهور و مدیران هستیم و تنها بحث حضور وزیر زن مطرح نیست. گفته می‌شود مولاوردی به عنوان دستیار رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها در دولت دوازدهم فعالیت خواهد کرد. و هر چند گفته می‌شد که جایگزین او در این سمت پروین داداندیش، همسر محمود واعظی وزیر ارتباطات خواهد بود اما او درباره انتخابش به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، به باشگاه خبرنگاران گفته است: در این مورد با بنده صحبتی نشده، این خبر گمانه‌زنی و غلط است، بنده به فعالیت‌های قبلی‌ام ادامه می‌دهم. اما او رفتن واعظی به دفتر رییس‌جمهور را قطعی دانسته است: رییس‌جمهور در این مورد (درباره انتخاب محمود واعظی یه عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور) با همسرم صحبت کرده‌اند و تقریبا قطعی شده اما هنوز حکمش را نگرفته است.

معاون، وزیر می‌شود
اما در همین حال روز گذشته محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر گزینه‌های مطرح شده برای وزارت ارتباطات، هم گفت: ما باید از آقای رییس‌جمهور تشکر کنیم که یکی از معاونین وزارتخانه را برای سمت وزارت ارتباطات برگزیده‌اند، اما تا زمانی که این اسامی اعلام نشده، حق رییس‌جمهور است که با توجه به مقتضیات موجود تغییراتی را انجام دهند و نهایتا اسم کاندیدای مورد نظر را خودشان باید اعلام کنند. به گفته واعظی اینکه در لیست رییس‌جمهور تقریبا اکثر معاونان وزارتخانه کاندیدای اصلی بوده‌اند نشان می‌دهد که خود رییس‌جمهور می‌داند کاری که در این وزارتخانه انجام شده، توسط خود وزیر انجام نگرفته بلکه یک کار تیمی بوده و مجموعه مسوولان با هم کار کردند. این بهترین قدرشناسی رییس‌جمهور از همه مسوولان و مدیران وزارتخانه است که از خود بدنه یک کاندیدا را برگزیدند.

تایید ماندن وزیر کشور
اما وزارت کشور هم جزو وزارتخانه‌هایی است که اصلاح‌طلبان چندان از اتفاقات درون آن راضی نیستند. جایی که قرار است رحمانی‌فضلی به وزارت خودش در دولت دوازدهم هم ادامه دهد. او روز گذشته گفته است: انتخاب من به عنوان وزیر کشور به خاطر روحیه توسعه‌گرایانه‌ام بود، لذا اگر توفیق خدمت باشد و آقای روحانی هم تصمیم بگیرند به همین دلیل خواهد بود. دغدغه اصلی بنده برای وزارت کشور موضوع توسعه در همه ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

در همین حال دهقان وزیر دفاع هم رفتن خودش را اگرچه رسما اعلام نکرده است اما گفته وزیر بعدی قطعا از همین وزارتخانه خواهد بود: ممکن است بنده باشم یا نباشم ولی یک نفر از داخل همین مجموعه مسوولیت را عهده‌دار خواهد شد. چیت‌‌چیان، وزیر نیرو هم دیروز در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهمیرزاد استان سمنان گفته برادران بسیاری هستند که جای ما در کابینه بعدی بنشینند و به این ترتیب رفتن خودش را اعلام کرده است. در این میان اما جدیدترین خبری که از کابینه دوازدهم بیرون آمده این است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در کابینه دوازدهم نخواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *