سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / اخبار اجتماعی / فیلترینگ بدترین انتخاب ممکن

فیلترینگ بدترین انتخاب ممکن

کاری به مسائل سیاسی و نارضایتی های مردم نداریم چون تخصص ما ورزشی نویسی است و نه سیاست و البته این به معنی بی توجهی به مسائل کشور نیست . این مطلب را هم از باب یک آبی نویس چند ساله نمی نویسم و از دید یک شهروند و از دید کسی که سالهاست کسب و کارش وابستگی مستقیم به اینترنت دارد .

خیلی راحت تلگرام و اینستاگرام را فیلتر کردند و در اینترنت هم اختلال ایجاد شد . اینکه از این کار چه آورده ای به دست می آورند خود دانند و ما از آن بی اطلاعیم ولی میخواهیم در چند بند به معضلات این اقدام نسنجیده بپردازیم :

اختلال در کسب و کارهای وابسته به اینترنت

آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از شغل ها در حال حاضر وابستگی مستقیم یا غیر مستقیم به اینترنت و اپلیکیشن های فیلتر شده دارند *ولی این تعداد کم نیست و خیلی ها از این طریق امرار معاش می کنندو برای خانواده روزی کسب می کنند و در این چند روز کلی از سیستم کاریشون به هم ریخته .

مسوولین محترم بخشی از این اعتراضات برای معضل بیکاری و گرانی و فقر بوده ، ما از شما ایجاد اشتغال نخواستیم ولی شغل و روزی مردم را از آنها نگیرید .

 

هیولای فیلتر شکن وارد سیستم کودکان شد

در عصر تکنولوژی مسلما محدودیت و قطع ارتباط موثر نخواهد بود و مردم راه های دور زدن این کارهای نسنجیده را پیدا خواهند کرد .

تا بیش از این اتفاق خیلی از کودکان کم سن و سال با فیلتر شکن آشنا نبودند ولی اکنون آنها با ابزار جدیدی آشنا شده اند که شاید برایشان زود است و شاید قدرت تشخیص استفاده درست و نادرست از آن را نداند . انحراف اخلاقی و آسیب های اجتماعی ناشی از آشنایی افراد کم سن و سال (و حتی بزرگتر ) بر گردن شماست آقایان مسوول .

صورت مسئله را پاک می کنید ولی پاسخ نمی دهید

اگر برای کانال خاصی بوده و این محدودیت ها در راستای اقدامات و خبر رسانی های رسانه خاصی بوده شما خود مشاهده می کنید علی رغم مسدود شدن آن کانال و با وجود فیلترینگ و محدودیت های اینترنت همان کانال با نام دیگر در عرض چند ساعت از یک میلیون عضو میگذرد پس باید چشم هایمان را باز کنیم و ببینیم چرا مردم به چنین رسانه هایی اعتماد می کنند و چرا مورد اقبال قرار میگیرند؟ نمی شود صدا و سیما و رسانه های داخلی با مردم رو راست تر باشند تا مردم سمت رسانه های خارج نشین کشیده نشوند ؟

در انتها آرزومندیم مسوولین عزیزمان در هر سطحی قبل از انجام هر کاری و گرفتن هر تصمیمی اندکی تفکر داشته باشند .

هادی صاحب خواجه

 

 

 

 

*فیلتر تلگرام و ضرر حداقل ۴۰۰ میلیارد تومانی کسب و کارهای ایرانی!

در صورت فیلتر شدن تلگرام و در نظر گرفتن فرضیات زیر برای دو سال (۲۴ ماه) گذشته ، به این اعداد بالا می رسیم:

۲۰۰۰*۵۰۰۰۰۰۰*۲۴ + ۲۰۰۰۰*۴۰۰۰۰۰*۲۴ =۴۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

فقط ۲۰۰۰ کسب و کار، برند و استارت‌آپ در ایران بر روی کانال تلگرام خود فعالیت حرفه‌ای کرده‌باشند، شامل کار کارشناسان و مدیران شبکه اجتماعی،‌ تبلیغات کانال، هزینه‌های سنگین جذب مخاطب، هزینه های عجیب تولید محتوای خاص و غیره ؛ به صورت میانگین حداقل ماهی ۵ میلیون هزینه برای آنها داشته است.

و فرض کنیم ۲۰۰۰۰ شرکت، مغازه دار، فروشندگان بدون مغازه و… هم در تلگرام به صورت پار وقت مثلا روزی دو ساعت نسبت به برندینگ و افزایش ممبرکانال، تعامل با مشتریان و تخفیف خود اقدام کرده باشند و ماهی ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرده باشند.

این حساب و کتاب بدون در نظر گرفتن کمپین های پرهزینه است. مانند “تخفیف های دیجیکالا ،بامیلو و غیره، انحصاری در تلگرام” و یا کمپین بانک ملت برای افزایش ممبر کانال تلگرام (دویست روز ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی)
همچنین تخمین شامل ارزش کسب و کارهایی که بر پایه شبکه های اجتماعی شکل گرفته اند شامل اپ ها و غیره که بعضا خود به تنهایی چندین میلیارد ارزش دارند نمی شود.

امیدوارم درک شود که فیلتر تلگرام مانند فیلتر وایبر و وسایر اپ ها نیست و این اقدام هزینه هنگفت و بعضا غیر قابل جبرانی برای کسب وکارها و مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی در پی خواهد داشت.
ایمان بهبودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *