جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار هنری / نشست خبری گروه هم آوایان تاسیان

نشست خبری گروه هم آوایان تاسیان

گروه «هم آوایان تاسیان» قصد دارد در سه کنسرت پیش‌روی خود آثاری به مخاطبان عرضه کند که شادی‌آور باشند و اجرای تهران را به شیون فومنی تقدیم خواهد کرد. نشست خبری کنسرت گیلکی گروه «هم‌آوایان تاسیان» یکشنبه سی ام فروردین ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

حسین تقی نژاد سرپرست گروه در ابتدای این نشست گفت: گروه «هم آوایان تاسیان» در سال ۷۸ تاسیس شد و تا به امروز که بیش از ۱۵ سال از فعالیت های آن می گذرد، ما برنامه ها و کنسرت های متعددی را تقدیم علاقه مندان به موسیقی بومی کرده ایم.

وی افزود: تاسیان از زبان گیلکی آمده و معادل فارسی ندارد، اما به معنای حالت خاصی از دلتنگی است که مردم منطقه گیلان از آن یاد می کنند، البته ما آمده ایم تا «تاسیان» را از دل های مردم خارج کنیم و با اجرای برنامه های شاد و هیجان انگیزی که برای مخاطب عرضه می کنیم لحظات خوبی را نیز برای آنها فراهم کنیم. البته ما خواننده متمرکزی برای گروه خود نداریم و این خود اعضای گروه هستند که اغلب کار خوانندگی را انجام می دهند، ضمن اینکه بنا به ضرورتی که با آن مواجه هستیم، گاهی از هنرمندان مهمان نیز برای گروه دعوت می کنیم.

تقی نژاد با اشاره به ویژگی های موسیقی در منطقه گیلان گفت: موسیقی در منطقه گیلان حرف اول را می زند و می توان گفت که نقش بسیار پررنگی در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد. اگر پژوهشی در این عرصه داشته باشید می بینید که بیشتر کارهای موسیقایی این منطقه دیالوگ محور هستند و من به همین جهت است که از خواننده خاصی برای اجرای برنامه هایم استفاده نمی کنم؛ چرا که ترانه های محلی منطقه گیلان بیشتر جنبه همخوانی دارند به عنوان نمونه همین ترانه «آها بگو» از جمله همین قطعه های موسیقایی است که مردم منطقه گیلان در شالیزارها به صورت گروهی از آن استفاده می کنند و گاهی هم اتفاق افتاده که خوانش این ترانه بیش از یک ساعت طول کشیده است، از این جهت است که ما با تکیه و تمرکز روی چنین فضایی تلاش داریم بخش کوچکی از موسیقی منطقه گیلان را به مخاطب ارائه دهیم.

این هنرمند  موسیقی در بخش دیگری از این نشست خبری، بیان کرد: بخش بزرگی از فعالیت های ما در گروه هم آوایان تاسیان به موسیقی تار ارتباط دارد و ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم که روی این بخش توجه زیادی کنیم که هم بتوانیم ادای دین به موسیقی محلی گیلان داشته باشیم و هم بتوانیم مخاطبان زیادی را به سالن بکشانیم. این در حالی است که عمده توجهی که شما در کنسرت های ما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور می بینید علاوه بر توجه به موسیقی محلی، توجه به موسیقی ایرانی نیز هست که می توان گفت بیشتر تمرکز روی شعر و زبان است و هر خواننده و یا هم آوایی در گروه ما در بخش گیلکی به فراخور اقلیمی که در آن زندگی کرده است، خوانشی را به مخاطب با استفاده از یک تنظیم ایرانی ارائه می دهد که برای او متفاوت است.

تقی نژاد با اشاره به جزئیات برگزاری کنسرت، گفت: عمده برنامه های اجرایی ما در کنسرت معطوف به ترانه های دیالوگ محور و نمایشی است و بخش های دیگر که با تنظیم های جدید ارائه خواهد شد، مربوط به مضامین عاشقانه و اجتماعی خواهد بود. این در حالی است که ما در بخش گالشی منطقه دیلمان که از ترانه های محلی معروفی برخوردار است قطعاتی را اجرا خواهیم کرد که در این بخش محمود فرضی نژاد از هنرمندان فعال حوزه تئاتر و موسیقی ما را یاری خواهد کرد. کنسرت روز ۴ اردیبهشت ما همانند دیگر برنامه های قبلی که به یک هنرمند ارجمند منطقه گیلان تقدیم می شد، به زنده یاد شیون فومنی از شاعران برجسته منطقه گیلان با تنظیم جدید ترانه «کاغذ نویس» که قبلا توسط زنده یاد استاد فریدون پوررضا خوانده شده بود، تقدیم خواهد شد.

سرپرست گروه موسیقی هم آوایان تاسیان در معرفی دیگر قطعات کنسرت، گفت: قطعه بی کلام «ورزو جنگ»، قطعه «مهتاب شبان» اثر احمد عاشورپور، قطعه «کوبلی» برگرفته از یک داستان عامیانه شادی آور ایرانی، قطعه «شرط خاش» مربوط به یک بازی محلی گیلانی، قطعه «نیشته بو» برگرفته از ترانه معروف اتل متل توتوله با گویش گیلانی، قطعه  «تاسیان» به عنوان تنها قطعه حزن انگیز کنسرت با هدف نشان دادن حالت تاسیانی و قطعه «اوهوی زاکان» برگرفته از یکی از داستان های پرطرفدار گیلانی از جمله آثاری است که ما در این کنسرت اجرا خواهیم کرد.

کنسرت گروه آوای تاسیان جمعه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰  در تالار وحدت برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *