پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار اقتصادی / جزئیات ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان

جزئیات ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان

علی قطب‌الدینی مدیر کل سابق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که از مدیران میانی صندوق ذخیره فرهنگیان در گذشته بود در خصوص اتفاقات اخیر در صندوق ذخیره، گفت: حدود ۲ سال است که از این صندوق کنار گذاشته شدم زیرا آنها به دنبال یکسان کردن افراد در این صندوق بودند.

%d8%b9%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b7%d8%a8%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c

 

قطب‌الدینی افزود: واقعاً نمی‌دانم که موضوع فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان ۸ هزار میلیارد تومان است یا خیر، اما در این چند سال اتفاقاتی افتاده است که تا تحقیق و تفحص انجام نشود، نمی‌توان به صورت دقیق این مبلغ را گفت.
اختصاص ۸۰۰ خودروی لوکس به مدیران صندوق ذخیره وی با اشاره به یکی از موارد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان در چند سال گذشته، خاطرنشان کرد: صندوق چند سالی بود که به هیچ عنوان اعتباری به شرکت لیزینگ فرهنگیان اختصاص نمی‌داد، اما به یکباره اعتباری برای خرید ۸۰۰ دستگاه خودروی لوکس به مدیران ارشد این صندوق شامل مدیران عامل، معاونان، مدیران حوزه ستادی و محمد بطحایی معاون وزیر که اکنون به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش است اختصاص یافت.

 

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این ۸۰۰ خودرو هر کدام به ارزش ۱۹۶ میلیون تومان بود که ۳۰ درصد آن را نقد و ۷۰ درصد دیگر به صورت اقساطی با سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۷ ساله اختصاص دادند که به نظرم در تاریخ شرکت‌های لیزینگ بی‌سابقه بود.

 

با پول ۸۰۰ خودروی لوکس ۱۲ هزار معلم صاحب خودرو می‌شدند
قطب‌الدینی افزود: صندوق ذخیره با این پولی که بابت خرید این ۸۰۰ خودروی لوکس مدیران خود پرداخت کرد، می‌توانست به ۱۲ هزار معلم خودروهای با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان بدهد، می‌توانستند به معلمانی که فاقد خودرو بودند این خودروها را بدهند و نه آنهایی که ماشین داشتند و دستشان به دهنشان می‌رسید؛ آخر با چه مجوزی، رویکردی و سیاستی چنین کاری انجام شد.
تخلف در شرکت لیزینگ فرهنگیان

 

وی در خصوص تخلف دیگردر شرکت لیزینگ فرهنگیان گفت: مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت لیزینگ فرهنگیان به صورت غیرقانونی در این شرکت هستند زیرا بانک مرکزی باید آنها را تأیید کند اما آنها رد صلاحیت شده‌اند و همچنان آنجا نشسته‌اند.

 

پاداش ۷۰۰ میلیونی و خرید ساختمان ۱۲۰ میلیاردی
این مسئول اسبق آموزش و پرورش با اشاره به تخلف دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: تأسیس شرکت‌های موازی یکی دیگر از مشکلات صندوق ذخیره است زیرا در جایی که بیمه معلم وجود دارد، «بیمه امید آسایش ایرانیان» تأسیس می‌شود؛ در حالی که نیازی به تأسیس آن نبود و فقط اتلاف هزینه را به همراه داشت.

 

وی اضافه کرد: مدیران صندوق با سه هدف تعدیل نیروی انسانی، تعدیل حقوق‌ها و تعیین تکلیف اموال منقول آمدند در حالی که برعکس عمل کردند و نیروی انسانی را افزایش دادند، حقوق‌ها را در سه سال، سه برابر کردند و پاداش‌های آخر سال مالی را تا ۷۰۰ میلیون تومان رساندند و یک ساختمان شیشه‌ای ۱۲۰ میلیارد تومانی خریداری کردند.قطب‌الدینی ادامه داد: امیدوارم این هیئت تحقیق و تفحص کارشناس باشند و سیاسی عمل نکنند؛ جالب است که در روزهای اخیر روزنامه‌های اصلاح‌طلب هیچ چیزی از فساد ۸ هزار میلیارد تومانی را مطرح نکرده‌اند.

 

وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیونی با کارمزد صفر!
وی با اشاره به مورد دیگری در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این صندوق مصوب کرد که به مدیر عامل و مدیران عامل ۲۷ شرکت زیر مجموعه بالای ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با کارمزد صفر درصد پرداخت کند؛ واقعا از پول چه کسانی این وام‌ها پرداخت شد؟ معلمی که ۳۰ سال خدمت می‌کند هم نمی‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کند ولی «وام خودرو»، «وام ضروری»، «وام مسکن»، «وام خرید مسکن» و «اجاره مسکن» به آن افراد پرداخت شد.مدیر کل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان اگر فقط یک صدم این اتفاقاتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده است را متوجه شوند انصراف خود را از عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان ارائه می‌دهند.

 

سکوت پس از فرار به جلو
گفتنی است، مدعیان اصلاح‌طلبی و حامیان دولت در حالی که در روزهای اولیه بر سر فساد ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مانور می‌دادند پس از آشکار شدن نقش اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در این ماجرا، سکوت کرده‌اند و پرونده را پیگیری نمی‌کنند.

 

از چند ماه پیش که ماجرای بروز فساد عظیم مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد، حامیان دولت یازدهم مدعی شدند که این فساد مربوط به دولت قبل بوده است و دولت روحانی هیچ نقشی در آن نداشته است.
پیش از آن و در دهم شهریور ماه، شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل منصوب شده صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم نیز با فرار به جلو، به دادستان تهران نامه نوشته و تمام خبرهای مطرح درباره بروز تخلف در این صندوق را رد کرده بود. او در آن نامه، خود را در حد یک مدیر ضد فساد جلوه داده بود.

 

با وجود تلاش حامیان دولت یازدهم برای نسبت دادن تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به دولت قبل، نهایتاً هفته گذشته با دستگیری غندالی مشخص شد این فساد به دولت یازدهم مربوط است.

 

دراین میان، آنچه خیلی عجیب و غیر قابل باور به نظر می‌رسد، سکوت رسانه‌ها و مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال است! دولتی که با ادعای تشکیل دولت پاکدستان و راستگویان تشکیل شده، بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران را رقم زده اما آنها که تا پیش از این از کاه کوه می‌ساختند، مهر سکوت بر لب زده و خفقان گرفته‌اند.

 

فرار از پاسخگویی با عزل فانی
پس از آنکه طرح استیضاح فانی قطعی شد و معلوم بود بخش زیادی از موضوع استیضاح به فساد در صندوق ذخیره معلمان مربوط می‌شود، فشارها به وی برای استعفا شروع شد! فانی که می‌دانست هیچ عقبه سیاسی ندارد و با استعفا زمینه برای همه اقدامی علیه خودش را آماده می‌کند، مقاومت کرد و استعفا نداد! فانی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و در آن تاکید کرد که آماده ادامه همکاری می‌باشم! اما روحانی اعلام کرد استعفای او را پذیرفته است! بسیاری از صاحبنظران عرصه سیاسی این پذیرش استعفا یا به تعبیر درست‌تر عزل فانی را فرار بی‌سر و صدای دولت از پاسخگویی درباره فساد عظیم در صندوق ذخیره و در اصل بدنه اجرایی دولت می‌دانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *